Wat is een favicon

Het is goed mogelijk dat het woord favicon je totaal onbekend in de oren klinkt. Toch heb je in je leven waarschijnlijk al meer favicons voorbij zien komen dan je nu misschien denkt. Een favicon is het icoontje wat je in de tabbladen van je browser ziet staan.

In veel gevallen beeldt de favicon het logo van het bedrijf waarvan de website is uit. Omdat iedere favicon uniek is zorgt dit ervoor dat iedere website zijn eigen favicon heeft. Toch is het tegenwoordig zo dat icoontje voor tabbladen niet de enige functie is van de favicon.

Tegenwoordig kom je een favicon op steeds meer verschillende plaatsen tegen. Dit is dan ook de reden dat het steeds belangrijker wordt dat de favicon op de juiste manier wordt weergegeven. Het voor favicon is een afkorting van het Engelse Favorite Icon.

Hoe wordt een favicon gemaakt?

Op het eerste gezicht ziet de favicon er als een simpel icoontje uit. Toch is het nog niet zo eenvoudig om een goede favicon te maken. Daarnaast is het zo dat er verschillende manieren zijn om een favicon te maken. Het is belangrijk dat een favicon vierkant is. Omdat een favicon erg klein is, kan je deze niet voor gedetailleerde logo's gebruiken. Wil je zelf op een eenvoudige manier een favicon maken, dan kan je hier het beste een online tool voor gebruiken.

Waarom is de favicon belangrijk?

Het is niet voor niets dat de favicon steeds belangrijker aan het worden is. Het eerste punt waarom de favicon belangrijk is dat hij ervoor zorgt dat websites herkenbaar worden. Zo blijf je als bedrijf een stuk beter bij je doelgroep hangen.

Ook Google heeft door hoe belangrijk de favicon is. Het is natuurlijk niet voor niets dat ze een experiment hebben gedaan door de favicon in de zoekresultaten van desktop apparaten te laten terugkomen.

In het verleden was dit alleen op mobiele apparaten mogelijk. Wanneer je een opvallende favicon hebt, kan deze ervoor zorgen dat je website meer opvalt. Mensen zullen dan eerder geneigd zijn om erop te klikken.

Wanneer je doelgroep je bedrijf al goed kent. Kunnen ze je tussen alle zoekresultaten een stuk sneller terugvinden aan de hand van je favicon. En ook niet onbelangrijk, met een goede favicon kan je eenvoudig je merk overbrengen.